W poszukiwaniu pracy idealnej

Z pewnością znasz masę ludzi, którzy nie lubią swojej pracy i wykonywanie jej uznają za męczarnią. Być może i Ty jesteś w takiej sytuacji lub jesteś w trakcie szukania pracy. Zadbaj o to, by była to praca dla Ciebie - taka, która będzie dla przyjemnością. Wydaje Ci się to nierealne? Patrząc na życie ludzi we współczesnym świecie i wykonywane przez nich zawody, pewnie ciężko Ci w to uwierzyć.

Spróbuj znaleźć to, co kochasz, zamiast podejmować się pierwszej lepszej pracy.

Krok 1 - Poznaj siebie

Zacznij od poznania siebie. Ma to za zadanie pomóc Ci w wyborze zawodu pasującego do Twoich zainteresowań, uzdolnień, umiejętności, a także wyborze pracy z uwzględnieniem Twoich słabych i mocnych stron.

Na tym etapie najważniejsze są Twoje zainteresowania i to co lubisz robić, czynności które wykonujesz z przyjemnością i te, do których wykonania musisz się zmuszać. A więc pierwsza rzecz to skupienie się na sobie i wypisanie własnych zainteresowań czy też potrzeb. Zastanów się co lubisz i jak spędzasz swój wolny czas, co lubisz czytać i jakie tematy wzbudzają Twoje zainteresowanie. Może są to zainteresowania humanistyczne, techniczne, usługowe, a może sportowe? Sam wiesz najlepiej, co Cię pasjonuje. A może masz swoje hobby i chciałbyś je połączyć z pracą?

Ważne jest, by przy tej analizie nie zastanawiać się długo, wówczas odpowiedzi będą szczere i zgodne z Twoimi rzeczywistymi zainteresowaniami.

Możesz także przeprowadzić bardziej szczegółową analizę swoich zainteresowań:

  • czynności, które lubisz – oznacz je jednym plusem,
  • czynności, które bardzo lubisz – oznacz je dwoma plusami,
  • czynności, których wykonywania nie lubisz – oznacz je jednym minusem,
  • oraz te, których bardzo nie lubisz – dwa minusy.

Z pewnością znajdą się również czynności, których nigdy nie wykonywałeś, wpisz wówczas znak zapytania. Patrząc ponownie na kartkę, będziesz wiedział czego jeszcze możesz spróbować i być może stanie się to Twoim zainteresowaniem. Taka analiza pozwoli dokonać wnikliwej oceny Twoich zainteresowań.

Czas na odróżnienie zainteresowań od umiejętności i uzdolnień

Być może interesuje Cię konkretny zawód, ale nie posiadasz odpowiednich preferencji? Zbadaj czy Twoje zainteresowania pokrywają się z Twoimi uzdolnieniami. A więc wypisz, to co potrafisz, jakie masz umiejętności i porównaj je ze swoimi zainteresowaniami. Jeśli interesują Cię zawody humanistyczne, powinieneś posiadać uzdolnienia językowo-literackie. Jeśli myślisz, że praca elektryka czy informatyka sprawiałaby Ci przyjemność, powinieneś posiadać uzdolnienia techniczne itd. Tak samo jak w przypadku zainteresowań, do każdych z czynności dopisz plusy lub minusy. Im bardziej dokładna analiza, tym lepiej.

Jaki masz charakter? Co sprawia, że się cieszysz, a co Cię złości?

Na to czy dana praca będzie Ci się podobać ma wpływ także Twój temperament. Powinieneś więc wziąć pod uwagę to, jak zachowujesz się w danych sytuacjach. Pomogą Ci w tym nasze testy predyspozycji zawodowych, gdzie ocenisz między innymi swoją aktywność, odporność na stres, ruchliwość czy równowagę.

Poza oceną swoich zachowań, zbadaj także swoją osobowość zawodową. Sprawdź nasilenie danej cechy u siebie, oceniając je od 0 do 3 punktów, zależnie od stopnia nasilenia. Pamiętaj zarówno o pozytywnych, jak i negatywnych cechach. Możesz skorzystać z testu osobowości.

Uzyskane wyniki pokażą jakie są Twoje zalety i nad czym powinieneś popracować. Jeśli poprawnie i szczerze przeprowadziłeś pierwszą część analizy, możesz szukać pracy zgodnej ze swoimi zainteresowaniami i zdolnościami.

Jednak zanim zaczniesz składać swoje CV, przejdź do drugiego etapu.

Poszukiwania pracy powinieneś rozpocząć od poznania swojej zawodowej osobowości.

Krok 2 - Poznanie zawodów

Drugim krokiem jest poznanie zawodów i istniejącej sytuacji na rynku, a przede wszystkim zebranie informacji o środowisku pracy, jej narzędziach, wymaganiach i możliwości zatrudnienia. Na tym etapie powinieneś dowiedzieć się jakie zadania i obowiązki wiążą się z danym zawodem. Pamiętaj, że każda praca wymaga więcej niż jednej umiejętności czy cechy.

Zastanów się także nad stanowiskiem, które Cię interesuje i sprawdź jakie zadania wykonuje dany pracownik. Uwzględnij różne stanowiska w danym zakładzie pracy i pomyśl, które z nich pasują do Twoich predyspozycji. Praca w hotelu to zbyt ogólne określenie, możesz ubiegać się tam o pracę jako recepcjonista, pokojowy czy też kucharz. Stanowiska te całkowicie się różnią, zadbaj więc o to by ubiegać się o te, które najbardziej Ci odpowiadają. Ponadto sprawdź jakie kursy i szkolenia wymagają pracodawcy oraz jakie cechy powinien posiadać pracownik.

Krok 3 - Poznaj drogę do realizacji celu

Ostatnim krokiem jest poznanie drogi do realizacji danego celu (pracy). Odbywa się to poprzez planowanie i organizowanie ścieżki zawodowej. Najlepszym sposobem jest zapisanie planu na kartce wraz ze wszystkim szczegółami, tak jak oceną rynku pracy, ograniczeniami i możliwościami z którymi możesz się spotkać. Poczytaj jak zaplanować karierę zawodową.

Kiedy już poznasz swoje zainteresowania i predyspozycje zawodowe, dopiero możesz rozpocząć analizę rynku i szlifowanie umiejętności i szukać przyszłej pracy. Nie wcześniej.